SORTIR DE LA RÉSERVE
Série de séminaires
co-organisée par Nacira GUÉNIF, Mehdi DERFOUFI et Myriam CHEKLAB
Laboratoire LEGS – UMR 8238 (Laboratoire d’Études sur le Genre et la Sexualité)
Persistante depuis des années, parce qu’elle porte une promesse et attend son mode
d’emploi, l’idée de sortir de la réserve se veut l’horizon de rencontres portées par des
travaux, des pratiques, des praxis et des tentatives, réussies ou échouées, de sortir
d’un ordre des choses ayant atteint ses limites de viabilité. Sortir de la réserve
constitue autant une forme de pensée déliée de loyautés scientifiques eurocentrées,
une façon de désigner le lieu du tort, la réserve, comme site intense de la colonialité,
qu’un projet d’exploration et de mise en relation, de connaissances établies, de
savoirs en cours de défrichage, ou de savoirs effacés en voie de re(con)stitution. Tout
ceci sera mis au service d’actes de langage et d’actes de transformation tenables dans
le temps et durables dans leurs effets.
Le séminaire se déclinera en trois temps entre avril et mai 2023. Trois séances
guidées par les réflexions sur les formes et les moyens de décoloniser les savoirs et
de s’émanciper d’une hégémonie intellectuelle et institutionnelle blanche.
Séance Une
Decolonizing writing and research
Rencontre avec Antonia Darder
animée par Tal Dor et Myriam Cheklab
Mercredi 12 avril 2023
de 14h à 17h au Campus Condorcet
En salle 1.095 du Bâtiment Nord En salle 1.095 du Bâtiment Nord
14 Cours des Humanites – 93322 Aubervilliers
(Il faudra présenter une pièce d’identité à l’entrée afin d’obtenir un badge.)
Intervention : Antonia Darder – Decolonizing Research and Writing (intervention
en anglais)
Linda Tuhiwai Smith (2012) asserts, “The intellectual project of decolonizing has to
set out ways to proceed through a colonizing world. It needs a radical compassion
that reaches out, that seeks collaboration, and that is open to possibilities that can
only be imagined as other things fall into place. Decolonizing Methodologies…provoke
revolutionary thinking about the roles that knowledge, knowledge production,
knowledge hierarchies and knowledge institutions play in decolonization and social
transformation.” With this decolonizing ethos in mind, this presentation engages key
epistemological dimensions that are key to decolonizing knowledge. Freirean
sensibilities and critical pedagogical principles are brought together in ways that
raise questions and issues that must be engaged in our efforts to embody a
decolonizing praxis of research and writing.
Discutante : Anaïs Duong-Pedica (Åbo Akademi U., Maupertuis scholarship)
On (not) Learning in/about the Colony
This presentation is a collection of reflections on growing up in Kanaky/New
Caledonia, a French settler colony in the South Pacific, leaving the islands to study
abroad, navigating both the desire and the fear to come back to help build our
country, and being a teacher and researcher in diaspora, hopefully not forever. I draw
on the work of Pacific studies scholar and educator Teresia Teaiwa, Aboriginal scholar
and Black sovereignty activist Chelsea Watego, and US Black feminist scholar and
educator bell hooks. I am inspired by the militants in Kanaky/New Caledonia, such
as the Céméa Pwärä Wäro, who work to imagine and practice education and pedagogy
for liberation, by Kanak feminist activist Suzanne Ouneï and her struggle for Kanak
independence internationally, and by the African Party for the Independence of
Guinea-Bissau and Cape Verde (PAIGC)’s political education for liberation in the
1960s and 1970s.
Séance Deux
Symposium: White Innocence, White Ignorance and on How to Talk
Back About Race (en anglais)
Jeudi 20 avril de 15h à 20h au Campus Condorcet, Aubervilliers
En salle 50 du Centre des Colloques
Session une : 15h-17h30, moderation Nacira Guénif
Reconnecting Locations of Critical Whiteness Practices and Thoughts: a
Conversation
Sara Salem (LSE)
Title: White Innocence: Race, empire and gender in performances of ‘shock’ in
contemporary politics
Building on Gloria Wekker’s White Innocence, this talk explores the performance of
innocence that is embedded within shock/surprise at the rise of right-wing politics
in Europe, and the ways in which it often reveals a willful ignorance of the realities
of race, empire, nation and gender that have produced our modern world order. In
other words, what does “being shocked” today mean, given the presence of work and
activism that has for so long pointed to the troubling reality of our postcolonial
condition? Who has the privilege of being shocked? And how does ‘shock’ function as
a way of further deflecting issues of race and empire? Focusing specifically on the
Netherlands, I explore the entanglements of shock and white innocence, excavating
historical underpinnings of racism and Dutch politics.
Anaïs Duong-Pedica (Åbo Akademi U., Maupertuis scholarship)
“But What are we Going to Become?”: (Multi)Raciality, Settler Moves to
Innocence and Anxiety in the Face of Kanak Sovereignty
Building on Eve Tuck and K. Wayne Yang’s work on “settler moves to innocence”,
Gloria Wekker’s “white innocence” and Aileen Moreton-Robinson “white patriarchal
sovereignty”, this paper seeks to explore how (white) settler innocence and anxieties
of dispossession permeate discourses around race and decolonization in
Kanaky/New Caledonia. In a context in which ‘mixed-race’ presents and futures and
the figure of the ‘mixed-race’ child are evoked to mark a moving away from French
settler colonialism and racism, this talk seeks to counter French and settler ‘excuses,
distractions and diversions from decolonization’ (Tuck & Yang 2012, p. 10) which aim
to maintain Kanaky/New Caledonia as a French possession.
Discussant: Nacira Guénif (U. Paris 8, LEGS)
Session deux : 18h-20h, moderation Anaïs Duong-Pedica
The Black Mediterranean and the Global Race
Ida Danewid (U. of Sussex)
Themes of loss, grief, and vulnerability have come to occupy an increasingly central
position in contemporary poststructuralist and feminist theory. Thinkers such as
Judith Butler and Stephen White have argued that grief has the capacity to access
or stage a commonality that eludes politics and on which a new cosmopolitan ethics
can be built. Focusing on the role of grief in recent pro-refugee activism in Europe,
the talk explores how these ethical perspectives contribute to an ideological
formation that disconnects connected histories and that turns questions of
responsibility, guilt, restitution, repentance, and structural reform into matters of
empathy, generosity, and hospitality. The result is a veil of ignorance which, while
not precisely Rawlsian, allows the European subject to re-constitute itself as
‘ethical’ and ‘good’, innocent of its imperialist histories and present complicities. Ida
will tie talk to some of the themes that she explores in her book including the racial
history of the state and the failure of the white Left to think beyond state-centric
visions of politics.
Discussant: Denise Ferreira da Silva (UBC, Professeure invitée de la chaire
internationale de philosophie, Paris 8)
Séance Trois
Atelier dialogique : des méthodologies situées pour d’autres politiques
des savoirs en contextes de dominance (en français)
Mardi 9 mai 16h-19h, Campus Condorcet et lien zoom sur demande
Introduction aux échanges par Vehia Wheeler (U. Nationale d’Australie) et
Anaïs Duong-Pedica (Åbo Akademi U., Bourse Maupertuis).
Les textes d’introduction seront envoyés aux personnes qui manifesteront leur intérêt
pour participer à l’atelier. Pour recevoir les indications de la salle ou le lien zoom,
merci de vous faire connaître avant le 2 mai en écrivant à
sortirdelareserve@mailo.com
Bio-bibliographies des modératrices, intervenantes et discutantes.
Antonia Darder : is a Professor of Education Leadership at Loyola Marymount
University. Dr. Antonia Darder is an internationally recognized Freirian scholar. She
holds the Leavey Presidential Chair of Ethics and Moral Leadership at Loyola
Marymount University, Los Angeles and is Professor Emerita of Education Policy,
Organization and Leadership at the University of Illinois Urbana Champaign. For
more than 30 years, her practice and scholarship have focused on political questions
and ethical concerns linked to racism, class inequalities, language rights, critical
pedagogy, Latino education, and social justice. More recently, her work has sought
to articulate a critical theory of leadership for social justice and community
engagement, as well as to theorize a pedagogy of beauty, in the pursuit of a liberatory
practice of education. Dr. Darder’s scholarship has been deeply influenced by the
world renowned Brazilian educator and philosopher Paulo Freire, whose ideas on
schooling and society profoundly shaped the direction of her early work.
Beyond her scholarly efforts, Dr. Darder has been an activist and visual artist,
participating in a variety of grassroots efforts tied to educational rights, worker’s
rights, bilingual education, women’s issues, environmental justice, and immigrant
rights. In the 1990s, she convened educators from across the state to establish the
California Consortium of Critical Educators (CCCE), a member supported radical
teachers’ organization committed to an educational vision of schooling intimately
linked to social justice, human rights, and economic democracy. In 2005, she
established a radio collective with students and community members who produced
Liberacion!, a public affairs radio program on WEFT. As a member of the Champaign
Urbana Independent Media Center, she was active as a community journalist with
the Public I. In 2007, she worked with graduate students on an award winning
documentary, Breaking Silence: The Pervasiveness of Oppression that examined the
persistence of inequality at the university
Tal Dor : est sociologue et pédagogue critique. Elle est post-doctorante dans le cadre
du projet DiPIC (« Discours, pratiques et identifications contre-hégémoniques dans
l’Israël contemporain ») et membre de l’équipe scientifique de l’ANR CHOICE «
Challenging the Hegemonic Order, the Israeli Case Examined ». Elle a co-coordonné
deux ouvrages : « Rencontres radicales Pour des dialogues féministes décoloniaux »
aux éditions Cambourakis et « Colonialité et ruptures. Écrits sur les figures juives
arabes » d’Ella Shohat aux éditions LUX. Actuellement elle co-coordonne la
traduction en français de l’ouvrage d’Antonia Darder « A student guide to Freire’s
Pedagogy of the Oppressed ». Ses travaux portent sur les processus de libération
décoloniale féministe des consciences. En se basant sur les savoirs épistémologiques
développés par bell hooks, Sara Ahmed et Ella Shohat sa thèse de doctorat intitulée
« Towards Radical Consciousness Liberation: Palestinian, Israeli Recounting
Decolonial of Trans/formation » porte sur la manière dont des militant.e.s de la
gauche décoloniale israélienne et des militant.e.s antisionistes ont été amené.es à
transFormer radicalement leurs consciences politiques. Sa recherche actuelle, prend
comme point de départ historique l’année 2000, qui marque le début de la deuxième
intifada palestinienne et a été un point de non-retour politique pour de nombreux.ses
militant.e.s et personnes engagées. Elle vise à comprendre comment sont produits,
diffusés et reçus les savoirs minoritaires israéliens qui dénoncent le régime et
l’hégémonie israélienne en place qu’une minorité de dissident.e.s définissent comme
du colonialisme du peuplement. Plus particulièrement, elle focalise sur la Nakba
(« catastrophe » en arabe), élément fondateur de la mémoire collective palestinienne,
que la majorité des Israélien.ne.s méconnaissent, quand iels ne la nient pas.
Quelques publications :
– Nommer la race : une pédagogie du conflit en classe de seconde. In P. Vermeren, E.
Malanda & V. Mozziconacci (dirs.). Revue Le Télémaque. N° 65 Éducation et race.
Mars 2024 (avec Manel Ben Boubaker).
– Abolishing Zionism ? Five stages of Coming-Out of the Anti-Zionist Closet. In H.
Abouzaki, V. Bontemps, P. Bourmaud et N. Nader (dirs.), La Palestine et le colonial.
Beyrouth : Edition Institut français du Proche-Orient (Ifpo), Chapitre 6., à paraître
en 2023.
– In memoriam: bell hooks (Gloria Watkins) 1952-2021. Postcolonial Directions in
Education, vol. 10, no. 2 p. 354-360, 2021
– Naming Palestine, Postcolonial Directions in Education, vol. 10, no. 2, 224-237,
2021
– Rapports de pouvoir et pouvoir d’agir dans l’entretien biographique, Spirale – Revue
de recherches en éducation, vol. 66, no. 3, 205-217, 2020
– L’acte de questionnement : une praxis de libération de la conscience coloniale ? in
N. Hedjerassi (dir.), Les pédagogies émancipatrices : actualités & enjeux. Editions du
Croquant : Vulaines-sur-Seine, 2020
Myriam Cheklab : est docteure en Sciences de l’éducation. Ses travaux portent
sur les pédagogies décoloniales et les épistémologies critiques, féministes et
décoloniales. Elle mène ses recherches actuelles en accompagnement de luttes de
communautés autochtones nasa et paysannes en Colombie, où elle expérimente des
formes de recherche à la croisée entre la création artistique, la recherche critique en
sciences sociales et les épistémologies décoloniales, avec une attention particulière
aux asymétries et aux rapports de domination croisés. Elle est également traductrice
de formation et travaille actuellement sur la traduction de l’ouvrage d’Antonia Darder
« A student guide to Freire’s Pedagogy of the Oppressed ».
Anaïs Duong-Pedica : est une chercheuse de Kanaky/Nouvelle-Calédonie basée
temporairement en Finlande. Ses travaux de thèse à Åbo Akademi University
explorent les discours autour du métissage et de la multiracialité dans le contexte de
colonisation de peuplement de la Kanaky/Nouvelle-Calédonie. Elle est
particulièrement intéressée par les attachements locaux/nationaux au métissage,
notamment quand ces attachements visent à rendre obsolètes le racisme et le
colonialisme de peuplement français. Elle est aussi intéressée par le féminisme
kanak, notamment la pensée et pratique de Suzanne Ouneï, et la façon dont il permet
de résister le colonialisme de peuplement français, les patriarcats kanak et coloniaux
et le féminisme impérial. Anaïs a co-écrit plusieurs essais dont « Tracing Kanak
Feminist Earthly and Oceanic Paths » avec Sarah Pelage pour le magazine The
Funambulist et « ‘Notre métissage est une richesse’: Critique d’une utopie post raciale
et post-coloniale » avec Agnès Delrieu pour la revue AssiégéEs. Plus récemment, elle
a été en conversation avec Zoé Samudzi pour The Funambulist : « On Solidarity’s
Blindspots: Thinking with Bla(c)k Oceanian Indigeneity ». Elle est aussi une des
contributrices de l’émission radio diffusée sur Radio Djiido et le podcast « La Pause
Décoloniale. » Anaïs enseigne le cours « Femmes blanches et féminisme blanc » depuis
trois ans à Åbo Akademi University et participe à des interventions anti-coloniales et
anti-racistes de Finlande. Elle a participé à l’écriture collective et la dissémination
des appels à l’action pour démanteler l’anti-noirité dans l’éducation supérieure en
Finlande ainsi que celui pour questionner et contester la complicité des université
Finlandaises dans l’occupation de la Palestine.
Quelques publications :
Wheeler, Vehia, & Duong-Pedica, Anaïs. (Forthcoming). Unsettling Knowledge
Production about/in the French-colonized Pacific. Okinawan Journal of Island
Studies. (as part of special issue on ‘Island Activisms’ to be published in Spring
2023)
Duong-Pedica, Anaïs. (Accepted). Unsettling ‘we’re all mixed-race’:
métis.se/colonial futurity, settler colonialism and the countering of Kanak
sovereignty. International Journal of Francophone Studies.
Duong-Pedica, Anaïs. (2022). A Skillful Weaving of Teaiwa’s Creative Legacy. Te
Koa Koa: Pacific Journalism Review, 28 (1&2). Accessible online at
https://doi.org/10.24135/pjr.v28i1and2.1261
Duong-Pedica, Anaïs, & Delrieu, Agnès. (2020). ‘Notre métissage est une richesse’:
Critique d’une utopie post raciale et post-coloniale‘. Revue AssiégéEs, 4.
Accessible en ligne : https://issuu.com/assiege-es/docs/revue_nume_rique_correction_finale_/s/11099572
Sara Salem : is an Associate Professor in Sociology at the London School of
Economics. Her research interests include postcolonial studies, Marxist theory, and
global histories of anticolonialism. Her recently published book with Cambridge
University Press is entitled Anticolonial Afterlives in Egypt: The Politics of
Hegemony (2020). A selection of published journal articles include: on Angela Davis
in Egypt in the journal Signs; on Frantz Fanon and Egypt’s postcolonial
state in Interventions: A Journal of Postcolonial Studies; and on Gramsci and
anticolonialism in the postcolony in Theory, Culture and Society. She is currently
thinking and writing about ghosts and anticolonial archives.
Nacira Guénif est Professeure de sociologie et d’anthropologie à l’Université Paris 8
Vincennes – Saint-Denis et membre du laboratoire LEGS. Elle contribue à la
recherche, à l’écriture et aux débats publics sur les im/mobilités, les migrations, les
minorités et les inégalités structurelles, l’in/visibilité ethnique et raciale, le sexisme
et le racisme, la sexualisation et la racialisation, le présent dé/colonial, l’islam et les
musulman.es en Europe et au-delà. Elle a été vice-présidente de l’Institut des
Cultures d’Islam de Paris à Barbès de 2010 à 2019. Elle est présidente de
l’Association publiant la revue Kohl, a journal for gender and body research
(https://kohljournal.press/issues ) dont la rédaction en chef est assurée par Ghiwa
Sayegh.
Deux publications : « Rediscovered Faces of Photography », Bilingual Reader of the
12th edition of Bamako Encounters – African Biennale of Photography, Streams Of
Consciousness – A Concatenation Of Dividuals. Bonaventure Soh Bejeng Ndikung ed.
(Berlin: Archive Books, 2019) « Restrained equality: a sexualized and gendered color
line », in Austere histories in European societies. Social exclusion and the contest of
colonial memories, Stefan Jonsson and Julia Willén eds. (2017, Routledge).
Ida Danewid is a lecturer in Gender and Global Political Economy (International
Relations). She is a social and political theorist based in the Department of
International Relations at the University of Sussex. Her research interests are in
anti-colonial political thought, the black radical tradition, Marxism, and
intellectual history. Before she joined Sussex in 2019, she was a Visiting Scholar
at UC Berkeley and the Editor of Millennium: Journal of International Studies. Her
work explores the historical and evolving relation between capitalism, state
violence, and the production of raced, sexed, and geographical differences. She
has published on racial capitalism and the global makings of the Grenfell fire;
border violence and the Black Mediterranean; and the colonial roots of
authoritarian neoliberalism. She was one of the co-editors of “The Black
Mediterranean: Bodies, Borders and Citizenship” (2021). Her first monograph,
« Resisting Racial Capitalism: An Antipolitical Theory of Refusal », is forthcoming
with Cambridge University Press. Beyond the academy, her work has appeared at
the Berlin Art Week and at the Fondazione Sandretto Re Rebaudengo gallery in
Turin, Italy.
Selected publications:
Danewid, I. (2022). Policing the (migrant) crisis: Stuart Hall and the defense of
whiteness. Security Dialogue, 53(1), 21-37.
Axster, S., Danewid, I., Goldstein, A., Mahmoudi, M., Tansel, C. B., & Wilcox, L.
(2021). Colonial lives of the carceral archipelago: Rethinking the neoliberal
security state. International Political Sociology, 15(3), 415-439.
Danewid, I. (2021). “These Walls Must Fall”: The Black Mediterranean and the
Politics of Abolition. In The Black Mediterranean: Bodies, Borders and
Citizenship (pp. 145-166). Cham: Springer International Publishing.
Danewid, I. (2020). The fire this time: Grenfell, racial capitalism and the
urbanisation of empire. European Journal of International Relations, 26(1),
289-313.
Danewid, I. (2017). White innocence in the Black Mediterranean: Hospitality and
the erasure of history. Third World Quarterly, 38(7), 1674-1689.
Denise Ferreira da Silva: is an academic and an artist. Currently, she holds the
following positions: Professor at the Institute for Social Justice – GRSJ, at the
University of British Columbia, Adjunct Professor at Monash University Architecture,
Design, and Art, Faculty at the European Graduate School, and the 2023
International Chair in Contemporary Philosophy in the Department of Philosophy at
the University of Paris 8.
She is the author of Toward a Global Idea of Race (UMP, 2007), A Dívida
Impagavel (OIP, LC, & Casa do Povo, 2019), Unpayable Debt (Sternberg Press,
2022), Homo Modernus (Cobogó, 2022). She is co-editor (with Paula Chakravartty)
of Race, Empire, and the Crisis of the Subprime (JHUP, 2013) and (with Mark Harris)
of Postcolonialism and the Law: Major Works (Routledge 2018) and Indigenous
peoples and the Law: Major Works (Routledge, 2019). Her several articles and essays
have been published in leading interdisciplinary journals, such as Social
Text, Theory, Culture & Society, Social Identities, PhiloSOPHIA, Griffith Law
Review, Theory & Event, The Black Scholar, to name a few. Her writings have been
translated into several languages, including Portuguese, Spanish, Italian, French,
German, Swedish, and Danish.
Her artistic works include the films Serpent Rain (2016), 4Waters-Deep
Implicancy (2018), and Soot Breath/Corpus Infinitum, in collaboration with Arjuna
Neuman; and the relational art practices Poethical Readings and The Sensing
Salon, in collaboration with Valentina Desideri. She has exhibited and lectured at
major art venues, such as the Pompidou Center (Paris), Whitechapel Gallery (London,
MASP (Sāo Paulo), and Guggenheim (New York). She has also written for publications
for major art events (Liverpool Biennale, 2017; São Paulo Biennale, 2016, Venice
Biennale, 2017, and Documenta 14) and featured in art publishing venues, such
as Canadian Art, Texte Zur Kunst, and E-Flux. She lives and works on the traditional,
ancestral and unceded territory of the hən̓q̓əmin̓əm̓ speaking Musqueam
(xʷməθkʷəy̓əm) people.
Vehia Wheeler est une enfant de Moana Nui a Hiva. Elle est née et a été élevée à
Hawai’i, avec des racines ancestrales dans les îles de Mo’orea et Mangareva, dans le
Pacifique Sud. L’éducation de Vehia lui a inculqué une passion pour les
environnements insulaires sains et équilibrés. Sa formation universitaire est axée sur
la planification environnementale du Pacifique de l’Université d’Hawai’i à Manoa. Elle
a fait des recherches avec l’Université d’Hawai’i, l’Université de la Polynésie française,
l’État d’Hawai’i, et a travaillé avec des organisations environnementales à but non
lucratif au fil des ans avant de créer la sienne à Mo’orea (SOS Mo’orea) .
Son engagement pour une Océanie mieux gérée de manière écologique a été reconnu
par la Fondation Obama en 2020, où elle a été sélectionnée comme leader AsiePacifique de la Fondation Obama pour Tahiti.
Vehia est maintenant doctorante à l’Université nationale d’Australie, dans le
département des études du Pacifique, étudiant la gestion ancestrale des terres et des
océans à Mā’ohi Nui pour un avenir décolonial.
Publications
Academic Publications
• Forthcoming: Wilson-Hokowhitu, Nālani; Nuʻuhiwa, Kalei; Reihana, Tia;
and Vehia Wheeler “Moana Nui: From Origins to Activisms” The Pacific
Islands: Environment and Society, Third Edition, 2022-2023. Ed. Rapaport,
Moshe.
• Reynolds, Pauline and Wheeler, Vehia. September 2022 “Mā’ohi
methodologies and frameworks for conducting research in Mā’ohi
Nui” AlterNative: An International Journal of Indigenous
Peoples. DOI: https://doi.org/10.1177/11771801221114999
• Enomoto, Joy, Emalani Case, Stu Dawrs, Christine T. DeLise, Vicente Diaz,
Vanessa Griffen, Leora Kava, Eleanor Kleiber, Kenneth Gofigan Kuper, D.
Keali’i MacKenzie, Serena Michel, Talei Mangioni, Dejan Perez, Angela L.
Robinson, Claire Slatter, Vehia Wheeler, and Rimuu Williams. 2021 Pacific
Studies: A Transformational Movement. Volume 7 of Teaching Oceania Series,
edited byJoy Enomoto. Honolulu: Center for Pacific Islands Studies, University
of Hawai’i–Mānoa.
• Wheeler, Vehia. Review of The Bounty from the Beach: Cross-Cultural and
Cross-Disciplinary Essays ed. by Sylvie Largeaud-Ortega.The Contemporary
Pacific, vol. 32 no. 1, 2020, p. 287-289. Project MUSE,
doi:10.1353/cp.2020.0024
Media Publications
• Wheeler, Vehia. Reflections on COP27: Why Indigenous Peoples’
Representation Matters. Australia Pacific Security College Blog, January 2023.
https://pacificsecurity.net/reflections-on-cop27-why-indigenous-peoplesrepresentation-matters/
• Wheeler, Vehia and Mareikura Whakataka-Brightwell. “Ha‘avarevare: Fiu
with Gauguin’s Legacy in ‘French Polynesia’ and Those who Profit From It.”
Pantograph Punch, June 2021. https://pantographpunch.com/posts/gauginslegacy?fbclid=IwAR2VchCcz6S3MjpN9FEGJ9nqSx09ju6wJ2HKdfBdKrrDXiCx
wdS3jkSRq78
• “Restorying Ma’ohi Nui with Island Lives, Ocean States.” Island Lives, Ocean
States blog. University of Bergen Norway. April
2021. https://oceanstatesblog.w.uib.no/2021/04/28/restorying-maohi-nuiwith-island-lives-ocean-states/
• « Recognizing Ma’ohi Nui’s Voice in International Politics » The Funamblist, vol.
1, no. 15, January 2018, pp. 4-5.
• “Raw Fish & Being Matutau.” Baninnur: A Basket of Food. Blackmail Press &
University of Hawaiʻi at Mānoa. No. 36
(2014). https://nzpoetsonline.homestead.com/JVW36.html
Professional Report
• Department of Urban Planning, PLAN 751 committee. “State of Hawaii Climate
Report of Waipahu, Hawaii.” PLAN 751: Planning Curriculum. University of
Hawai’i at Manoa, 2018.
Masters Thesis
• Papeno’o Valley, Ma’ohi Nui (French Polynesia): Watershed Management and
Flood Resilience. M.A. Thesis, University of Hawai’i at Manoa, 2018.